Nadzór BHP

NADZÓR Z ZAKRESU BHP na terenie Tczewa, Trójmiasta i okolic.

Poszukujesz nadzoru z zakresu BHP dla swojej firmy?

Po co tak naprawdę potrzebny jest nadzór z zakresu BHP nad firmą i kto może taki nadzór realizować?

Aby należycie zrozumieć temat dotyczący nadzoru z zakresu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy nad firmą należy odnieść się do kilku aktów prawnych:

  • Art. 23711 § 1,2 i 3 USTAWY z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U.2023.1465 tj. z dnia 2023.07.31);
  • § 1 ust. 1, § 2 ust. 2-3 ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U.1997.109.704 z dnia 1997.09.18);
  • § 13 ust. 1 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 27 lipca 2004 r.w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U.2024.1327 t.j. z dnia 2024.09.05).

Powyższe wymagania w najlepszy sposób można przedstawić na poniższym zestawieniu:

  • Pracodawca zatrudniający do 10 pracowników (bez względu na kategorię ryzyka działalności lub do 50 pracowników (jeśli świadczy usługi w branży zakwalifikowanej do kategorii ryzyka niższej niż 3 np. usługi gastronomiczne) może sam wykonywać zadania służby BHP w swoim zakładzie pracy.  
  • Pracodawca zatrudniający do 100 pracowników może powierzyć wykonywanie obowiązków z zakresu BHP pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
  • Pracodawca zatrudniający powyżej 100 pracowników zobowiązany jest do utworzenia w swoim zakładzie pracy odrębnej komórki zajmującej się BHP i posiadać pracownika służby BHP „na etacie”.

Jeśli pracodawca samodzielnie chce podjąć się realizacji zadań służby BHP powinien mieć ukończone szkolenie dla pracodawców wykonujących zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy. To samo dotyczy pracowników zatrudnionych przy innej pracy, którzy mają takie obowiązki przejąć.

Natomiast Jeśli pracodawca wśród swojej załogi nie posiada osób kompetentnych do wykonywania czynności z zakresu BHP oraz z uwagi na nawał pracy nie chce realizować tego obowiązku samodzielnie – może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy.

Obowiązek stworzenia służby BHP w zakładzie pracy lub konieczność podjęcia współpracy ze specjalistą spoza zakładu pracy może zostać narzucony decyzją Inspektora Pracy, jeżeli uzna, że wymagają tego stwierdzone ryzyka zawodowe.

Jak więc widać nawiązanie współpracy z firmą, która kompleksowo zajmować się będzie zagadnieniami z zakresu BHP w Twojej firmie to nie tylko spokój sumienia dla Ciebie i odjęcie sobie części obowiązków, ale nierzadko również obowiązek prawny!

Chcesz aby Twoja firma znalazła się w dobrych rękach?